Alain Knol is zeven jaar geleden begonnen bij Hijsspecialist in het Groningse Uithuizermeeden. Sinds november 2021 heeft hij de functie als Operations Manager. Hijsspecialist valt onder de Elzinga Groep. Daar zijn zo’n 150 werknemers vast in dienst, aangevuld met een flexibele schil van ongeveer 50 man. Elzinga groep is opgedeeld in een aantal bedrijfstakken met elk zijn eigen expertise. Bij Hijsspecialist werken 15 mensen, veelal in de uitvoering, aangestuurd door Alain. Daarnaast bestaan nog de Elzinga Machinefabriek, het aannemingsbedrijf Elzinga (grondverzet en infra) en Cargo Facilities (overslag en transport). Elke divisie heeft een eigen Operations Manager, om de korte lijnen binnen het bedrijf te bewaken en behouden.
Afbeelding 1: Alain Knol
Klantgerichte oplossingen
Wat doet Hijsspecialist? Simpel gezegd, is dat het leveren, inspecteren, repareren en keuren van hijs- en hefmiddelen, height safety equipment. Op maat en klantgerichte oplossingen aanbieden, dat is het Unique Selling Point van de Machinefabriek. Alain vertelt: “Engineering en producten van klant-specifieke oplossingen hebben we ‘in eigen huis’. Je ziet dat concurrenten ook bij ons inkopen. De klant waardeert ons vooral om de combinatie van services op één locatie.” Keuren en inspecteren vindt hoofdzakelijk regionaal plaats, maar ook landelijk en zelfs Europees worden onze keurmeesters ingezet. Een mooi voorbeeld van landelijke keuringen zijn o.a. Waternet in Amsterdam, de Markthal in Rotterdam en bij een opdrachtgever in Almelo. Europees gezien werkt Hijsspecialist met enige regelmaat op schepen die in de Duitse havens afmeren, maar onlangs zijn ook keuringen verricht in Zuid-Frankrijk. “Als je ergens iets goed doet, weten de betrokken projectengineers je ook bij andere nieuwe projecten weer te vinden”, zegt Alain. Zo vroeg een klant uit Vlissingen hen laatst voor een opdracht, omdat hij ze kende vanuit de Eemshaven. Er werd dus niet gekozen voor een regionale partij, maar voor betrouwbaarheid en een positieve eerdere ervaring met Hijsspecialist.
Afbeelding 2: Keuren en inspecteren in de Eemshaven
Innovatie is een uitdaging
Hun rol en betrokkenheid in het Offshore Wind Innovation Centre (OWIC) vindt Alain nu nog te mager, maar hij vindt het erg belangrijk dat Hijsspecialist hierin participeert. Als bedrijf actief in de regio Groningen is het belangrijk om lid van de NNOW te zijn. Hij is dan ook van mening dat we gezamenlijk met elkaar veel sterker staan en de Eemshaven een sterkere haven kunnen maken met een grotere Supply Chain aan (Mkb) bedrijven. Zodat op die manier bezoekers en klanten in de Eemshaven gefaciliteerd worden in de zaken die ze nodig zijn op welk moment van de dag dan ook. “Als een OWIC opgezet wordt, vind ik dat wij daaraan ons steentje bij moet dragen om de keten zo complementair mogelijk te maken.”
Waar ligt de uitdaging? OWIC gaat uit van innovatie, dat is goed. Echter, de werkzaamheden die Hijsspecialist uitvoert bevinden zich in algemene zin in een van oudsher vrij conservatieve markt. Het voelt als een te groot risico om te experimenteren en af te stappen van constructies of methodes die al 50 jaar gebruikt worden. Innoveren is daarom lastig. Als individuele speler ga je daar niet zomaar verandering teweeg in brengen. Innovatieve ontwikkelingen moet je zien te bundelen met een aantal partijen. Daarbij moet je ook niet bang zijn met je concurrenten samen te werken. Zijn er een aantal belanghebbenden, dan lukt iets ineens wel. Een mooi voorbeeld zijn de HMPE ropes en softslings. Hoge Dichtheid Polyetheen (HMPE) is een bepaalde vezel die lichter en sterker is dan polyester, wat voorheen altijd werd gebruikt. Bij het hijsen zie je dat HMPE nu steeds vaker wordt gebruikt en de zwaardere staalkabels en grommers aan het verdringen zijn.
Samen sta je sterker
Samenwerken met de juiste partners is essentieel voor Hijsspecialist, geeft Alain aan. “Ik ben echt van samenwerken. Ik geloof niet in dat er dan iets ‘afgepakt’ wordt. Je moet juist in het belang van de klant denken. Als Hijsspecialist pakken wij juist graag deze adviserende rol. We willen niet de concurrentie aangaan met iedereen, we willen gewaardeerd worden om wat en hoe we onze werkzaamheden doen. Daarvoor is enige mate van flexibiliteit nodig. Daarom vinden we het tof als een klant het niet meer over prijzen heeft, maar ons waardeert om ons advies en hoe we dingen aanpakken. Dan merk je dat het voor een klant veel belangrijker is, dat je afspraken nakomt en kwaliteit levert. Betrouwbaarheid is minstens zo belangrijk voor ze dan het prijskaartje.”
De ochtend van het interview heeft Alain een gesprek met Van Oord gehad. Zij hadden een vraagstuk waarin de expertise en ervaring van Hijsspecialist goed van pas kwam. Onbekend maakt onbemind, luidt het spreekwoord. Je kunt natuurlijk op meerdere manieren hijsen en heffen. Voor een specifieke casus zijn er vaak alternatieve toepassingen als het gaat om hijsen en heffen, waar de klant (nog) niet aan denkt. Voor de verrichte werkzaamheden tijdens de bouw van het Merkur Windpark op de Noordzee heeft Hijsspecialist op het NNOW symposium van GE Renewable Energy – Offshore Wind the Best Supplier – Quality Award ontvangen. Een groot compliment, waar Hijsspecialist dan ook erg trots op is.
De toekomst
Als we kijken naar de nabije toekomst dan hoopt Alain dat de Eemshaven de juiste faciliteiten krijgt om potentiële klanten over de streep te trekken om het als uitvalsbasis te kiezen in plaats van concurrerende havens. Een mooi voorbeeld is RelyOn Nutec. Zij gaan een trainingscentrum bouwen, waardoor vakmensen de noodzakelijke trainingen kunnen volgen en gecertificeerd het project in gaan. Uiteindelijk is het complete plaatje nodig. Alain: “Als je hier geen goede Supply Chain rondom de Eemshaven hebt, kiezen klanten ook niet voor de Eemshaven. Hetzelfde geldt voor bedrijven die keuren en inspecteren. Kortom, wil je als haven groeien, dan heb je omringende bedrijven nodig die samenwerken.”
Er is een hele mooie synergie tussen de bedrijven binnen de Elzinga groep. Een voorbeeld hiervan is DEME Offshore. Dat draait momenteel een project vanuit de Eemshaven. Hebben zij iets nodig, komen ze het bij Hijsspecialist ophalen. Zij kijken bij het langskomen om zich heen. Welke expertise bieden jullie en welke mogelijkheden zijn er om dit af te nemen? Alain besluit: “De visie die we hebben als Hijsspecialist is niet concurreren met elkaar, maar een relatie opbouwen met klanten. Daar hoort aan de voorkant een prijs bij, maar betaalt zich terug als je wordt benaderd bij nieuwe projecten en ze Hijsspecialist weten te vinden voor werkzaamheden, nieuw levering en voor advies.”
Afbeelding 3: Hijsspecialist is onderdeel van de Elzinga Groep (75 jaar!)